Showing posts with label Arkitektur. Show all posts
Showing posts with label Arkitektur. Show all posts

Italienskt sommarhus med stenkänsla

Häromdagen damp Sköna Hem ner i brevlådan och ett av de reportage som jag fastnade för var det här italienska sommarhuset. Vilken skön stil! Gillar att det är en riktig stenkänsla inomhus och att man har samma sandfärg på stenen på både golv och väggar. Även de runda valven är snygga och ger en klosterliknande karaktär. Snyggt inrett i övrigt också med vit soffa och matbord på bockar.

I really like this Italian summerhouse that is totally in stone both outside and inside. It gives a monastery feeling with the arch and also with the stone on both floor and walls. Nice with the simple and relaxed interior.

Nordiskt blont

Det var länge sen man hörde uttrycket nordiskt blont, men det här danska huset ritat av Norm Architects känns för mig som ett typexempel. Funktionalistisk arkitektur med öppen planlösning och vackra enkla linjer med mycket vitt och mycket ljus. Ljusa träslag tillsammans med vita möbler och en del enstaka inslag av svart. Norm Architecs är företaget som bl a ritat den lilla lampan 'Milk Lamp' som figurerar flitigt i inredningsmagsinen.

Heard of the expression 'Nordic Blond'? I don't mean the hair colour, I mean this kind of architecture and interior. I think this is typical for the genre that we (maybe this is only in Sweden) call Nordic Blond. Its white, light, functional with furniture in white and light tree. The materials are natural materials like bricks, stone, steel and wood. This house and interior is the work of the danish company Norm Architects who also designed the lamp 'Milk Lamp'.

Annorlunda Parislägenhet

På tal om det lite råa.. Ingen ska säga att allt ser likadant ut i inredningsvärlden, titta bara på det här franska hemmet. Det är på något sätt lite tokigt snyggt. Man har hejvilt blandat alla möjliga stilar och ändå fått ihop en cool helhet.

Take a look at this cool Parisian home. All the different styles mixed but still they have managed to get it all to work together. Very different.

Bilder från Marie Claire Maison

Hos Room by Sofie

För en tid sedan flyttade Sofie från bloggen Room by Sofie till vårt grannland Danmark. Från en gammal 20-tals villa i Lund till ett nytt modernt hus med massor av glas. En annorlunda utmaning som hon skriver själv på sin blogg. Så här snyggt har det blivit!

Sofie from the blog Room by Sofie moved to Denmark a while ago. Her new house is really different from the old one, its light and modern with a lot of glass and this is how it all turned out. Very stylish!

Bilder Room by Sofie

Råsnyggt

Kul med lite respons på föregående inlägg och jag håller med. Åtminstone till stor del men samtidigt behöver det inte vara så himla personligt heller för det kan också bara vara råsnyggt. Rätt upp och ner. Som det här. Bilder från Skeppsholmen via Proforma.

Great with all the responses in last post, and I agree but... Sometime I don't care if it feels personal or not, sometimes its just super duper gorgeous. Like this!

Ett hus utöver det vanliga

Det är inte var dag man får syn på ett hus med så här annorlunda och häftig arkitektur. Det här huset med sina vackra och rundade former passar förvånansvärt bra in i naturen. Byggt i betong men med vackra detaljer i trä. Lägg märke till trädäcket, vilket arbete! Naturen i bakgrunden ser nästan svensk ut men det här är så klart ett hus i Japan. Arkitekten heter Kotaro Ide. Bilderna kommer från danska Rum där du också hittar fler bilder.

Take a look at the architecture of this wonderful house in Japan. Its built in concrete with wood as a matching and soft detail. It really looks amazing with its round and soft shapes in the middle of the nature. From Rum, where you can find more images.

Betong - naturligt kantigt

Det här huset i Uruguay är ritat av arkitektduon Kallos Turin som också står för inredningen. Tanken var att huset ska smälta in i den omgivande naturen. Betong har ju den effekten att det smälter in i naturen på ett sätt rent färgmässigt och med sin råhet som material men kan upplevas som raka motsatsen med sin kantighet. För oftast är det just kantigt när gäller. Ni som känner mig och sett mitt hus, vet att det här gillar jag. De grå nyanserna, trädetaljerna, strikt och kalt men utan att vara tråkigt och kanske är det just den här kluvenheten, om det smälter in i naturen eller inte, som gör det så spännande. De där träpallarna har jag alltid gillat... har suktat efter dem i åratal. Tänk vad vissa saker etsar sig fast. Bilder från mixr.se.